ای دیتا (ADATA) یکی از تولیدکنندههای بزرگ DRAM و حافظهی ذخیرهسازی است که سالها پیش در تایوان بنیانگذاری شد. در این مقاله، داستان شکلگیری و مسیر طیشدهی ای دیتا را مرور میکنیم.
حافظههای ذخیرهسازی همواره جزو قطعات مهم کامپیوترها بودهاند و هرچه زمان میگذرد، اهمیتشان بیشازپیش حس میشود. در سالهای گذشته، پیشرفتهای شگرفی در صنعت حافظههای ذخیرهسازی رخ داده است تا پردازشهایی که در کامپیوترها انجام میشوند، سرعت بیشتری پیدا کنند. پیشرفتهای حاصلشده در صنعت حافظههای ذخیرهسازی نتیجهی سالها تلاش و سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ این حوزه است. ای دیتا (ADATA) یکی از شرکتهای قدیمی است که برای بسیاری از علاقهمندان به دنیای سختافزار نامی آشنا محسوب میشود.
ای دیتا سالها پیش فعالیتش را در تایوان آغاز کرد و امروزه، به شرکت بسیار بزرگی تبدیل شده است و بهلطف دانش متخصصان و زیرساختهایش حافظههایی پرچمدار تولید میکند. شرکت تایوانی ای دیتا در دستهی شرکتهای Fabless (تولید بدون ساخت) جای میگیرد و سالها است که حافظهی DRAM و حافظهی ذخیرهسازی دردسترس مشتریان قرار میدهد. می ۲۰۰۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۰)، سایمون چِن ای دیتا بنیان نهاد. این شرکت تایوانی انواع قطعات سختافزاری میسازد که اصلیترینش DRAMها، درایوهای فلش USB، هارددیسکها، درایوهای حالت جامد (SSD)، کارت حافظه (مموری کارت) و وسایل جانبی موبایلی هستند.
در سالهای اخیر، ای دیتا در حوزههای جدیدی، مانند رباتیک و سیستمهای پیشرانهی الکتریکی وارد شده است و همچنان قصد دارد دامنهی فعالیتهایش را گسترش دهد. این شرکت افزونبر برند اصلی خود، زیرشاخهای با عنوان XPG دارد که برای فروش تجهیزات گیمینگ از آن استفاده میکند. طبق آمار رسمی، ای دیتا در سال ۲۰۱۷ دومین تولیدکنندهی برتر DRAM در دنیا بوده است. این شرکت تایوانی موفق شده بهلطف تبدیلشدن به بزرگترین تولیدکنندهی حافظههای DRAM، ارزشی افزونبر ۶۸۰ میلیون دلار کسب کند. در سالهای اخیر، ای دیتا فعالیتهایش را به اروپا و آمریکا نیز گسترش داده است و همچنان به رقابت شدید با سامسونگ در آسیا ادامه میدهد.
روزهای آغازین، بازکردن دفتر در آمریکا و تمرکز بر تولید DRAM
ای دیتا میگوید به ارائهی راهکارهای پیشرفته در حوزهی حافظه با هدف غنیکردن زندگی دیجیتالی مشتریان متعهد است. این شرکت خود را برترین شرکت دنیا در حوزهی تولید حافظه معرفی میکند و جوایز متعددی برای محصولاتش برنده شده است. ای دیتا فعالیتش را در سال ۲۰۰۱ با بیست نفر کارمند آغاز کرد و در روزهای آغازین، شرکتی بسیار کوچک با رؤیاهای بسیار بزرگ بود. مدیران ای دیتا از همان زمان، برنامهریزی دقیقی را آغاز کردند تا شرکتشان به رهبری جهانی در حوزهی حافظههای DRAM و فلش تبدیل شود.
مدیرعامل و بنیانگذار ای دیتا میگوید در ابتدا صرفا قصد داشته است این شرکت را به رهبری جهانی در محصولات حوزهی حافظه تبدیل کند؛ اما با گذشت زمان و شناخت ترندهای بازار، تنوع محصولات شرکتش را افزایش داد. یکی از محصولاتی که ای دیتا روی آن مانور ویژهای داد، حافظهی فلش بود؛ زیرا میزان تقاضا برای این نوع از حافظهها بهشدت افزایش یافته بود.
ای دیتا مدعی است تعهدش به حرفهایگری باعث شده کمکم بتواند خود را از رقبا متمایز کند. این شرکت با مدیریت سایمون چن و دیگر اعضای ارشد هیئتمدیره، به موفقیتهای بسیار خوبی دست پیدا کرد. تمامی کسانی که بهعنوان مدیران ای دیتا فعالیت میکنند، تجاربی درخشان در صنعت حافظه دارند. ای دیتا از همان ابتدا ارزشهایی برای خود تعیین کرد و همین ارزشها پایه و اساس موفقیتهایش را تشکیل میدهند؛ ارزشهایی نظیر تمامیت، رعایت انصاف، صداقت، ثبات، نبوغ، توازن، عشق و نوآوری. تمامی این ارزشها باعث شدهاند ای دیتا بهصورت مداوم درآمد و سود فصلی و سالانهی خود را افزایش دهد.
ای دیتا هشت سال پس از آغاز به کار، به دومین شرکت بزرگ تولیدکنندهی DRAM و هفتمین شرکت بزرگ تولیدکنندهی حافظهی فلش USB و دهمین شرکت بزرگ تولیدکنندهی کارت حافظه تبدیل شد. این شرکت پس از دَه سال از آغاز فعالیت، به رکورد یکمیلیارد دلار فروش محصول دست یافت.
ای دیتا خود را به حرفهایگری و شناخت نیازهای مشتریان و برنامهریزی دقیق متعهد میداند
آمار جدید نشان میدهد ای دیتا درحالحاضر سالانه بیش از یکمیلیارد دلار درآمد کسب میکند و همین باعث میشود یکی از شرکتهای بزرگ تولیدکنندهی حافظه در دنیا باشد. بیش از نیمی از درآمد ای دیتا به منطقهی آسیااقیانوسیه مربوط است که با نگاهی به وضعیت بازار منطقی بهشمار میرود؛ زیرا ریشهی اصلی ای دیتا به تایوان برمیگردد و بازار آسیا بازاری بسیار بزرگ است.
آمریکایشمالی و آمریکایلاتین دومین مناطق پردرآمد برای ای دیتا محسوب میشوند و مجموعا ۱۵ درصد از درآمد کل شرکت را ازآنِ خود میکنند. در رتبههای بعدی، اروپا و مناطق کوچکتر جای گرفتهاند. مدتی پیش، همسر بنیانگذار ای دیتا و مدیر این شرکت در گفتوگویی اعلام کرد آسیا و اروپا، بهویژه روسیه مناطقی هستند که ای دیتا میتواند در آنها رشد بسیار خوبی تجربه کند؛ زیرا بازار SSD و حافظه هنوز مراحل توسعه را میگذارند؛ درحالیکه بازار ایالات متحده بلوغ بیشتری دارد.
ای دیتا در سال ۲۰۰۲ جدیتر در آمریکا حاضر شد و دو دفتر در شهرهای لسآنجلس و میامی افتتاح کرد. در این دو دفتر، مجموعا ۴۱ نفر مشغول کار بودند و وظیفهی رسیدگی به امور فروش و پشتیبانی مشتریان را برعهده داشتند: دفتر شهر لسآنجلس مدیریت امور مشتریان آمریکایشمالی و دفتر میامی مدیریت امور مشتریان آمریکایلاتین. این دفاتر کاری هنوز هم پابرجا هستند. تمامی فرایند تحقیقوتوسعه (R&D) در تایوان انجام میشود؛ درحالیکه فرایند تولید محصولات در بین کارخانههای ای دیتا در چین و تایوان تقسیم شده است.
۲۰۱۰؛ آغاز عصری جدید برای ای دیتا
با وجود دستیابی به موفقیتهای بسیار، تیم مدیریتی ای دیتا همچنان به تلاش ادامه داد تا این شرکت بیشازپیش مسیر پیشرفت را طی کند. در سال ۲۰۱۰، ای دیتا فرایند بازسازی برند خود را آغاز کرد. از آن زمان، مرغ مگسخوار به نماد شرکت اضافه شد. از سال ۲۰۱۰ بهبعد، ای دیتا مؤثرتر در بازارهای بینالمللی حضور پیدا کرد و بیشازپیش رقبا را دچار دردسر کرد تا خود را برای دههی پیش رو بهتر آماده کند. لوگو جدید ای دیتا طراحی پیشرفتهتری دارد و در تلاش است مفاهیمی نظیر ثبات را در ذهن کاربر تداعی کند و درعینحال با اتخاذ رنگ آبی، همچنان به سنتهای اساسی شرکت پایبند باشد.
مرغ مگسخوار در لوگو ای دیتا مفاهیم متعددی دارد
مرغ مگسخوار، لوگو ای دیتا، المانهایی مهم در طراحی را شامل میشود که اگر با دقت آنها را بررسی کنید، متوجه انعکاس فرهنگ غالب بر ای دیتا و چشمانداز این شرکت برای آینده میشوید. افزونبراین، مرغ مگسخوار تعهد ای دیتا را برای تبدیلشدن به برندی جهانی نشان میدهد.
چالاکیِ مرغ مگسخوار بیانگر این است که ای دیتا درمقابل نیاز بازار بهشدت واکنشگرا است و پاسخهای لازم را به شرایط مختلف میدهد و نیازهای مشتریان را میتواند تأمین کند. همچنین، سرعت مرغ مگسخوار نشان میدهد ای دیتا نوآوریهای برتر ایجاد میکند و بهرهوری صنعت را افزایش میدهد. بهطورکلی، مرغ مگسخوار به اکتشاف موضوعات جدید علاقهی زیادی دارد. ماهیت کاوشگربودن مرغ مگسخوار نشاندهندهی عزم راسخ ای دیتا برای دنبالکردن تمامی احتمالات ممکن است و رنگ و طراحی مدرن لوگو از پویا و مهیج بودن برند ای دیتا حکایت میکند. ای دیتا با درک کامل از مسئولیتهای اجتماعیاش، دقت بسیار زیادی در انتخاب اجزای اصلی حافظه بهخرج میدهد و میکوشد بهترین روشها را برای طراحی و ساخت محصولات در پیش بگیرد.